Nieuws uit de regio
15-03-2025 - Heist-op-den-Berg
Er is nog vrijwilligersenthousiasme bij de jeugd
Enkele zesdejaars van het Heilig-Hartcollege in Heist-statie zijn, ter gelegenheid van de Week van de Vrijwilliger, gaan voorlezen bij enkele groepen die zelf minder in staat zijn om een krant of een boek te lezen. “En ondanks dat de jongeren daarvoor uit hun comfortzone moesten komen, viel dat bij een aantal zo in de smaak dat ze het vanaf nu vaker willen doen”, aldus Isabelle Malysse, leerkracht Nederlands in het college.
Er zijn vele groepen die het verdienen om voor te lezen
Van zaterdag 1 maart tot en met zondag 9 maart 2025 was het de Week van de Vrijwilliger. Het thema van de editie 2025 was “Vrijwilliger, jij bouwt onze wereld!”. De leerlingen van 6EM, 6MT en 6LM van het college wilden hieraan graag hun steentje bijdragen maar omdat deze week net in de krokusvakantie viel, besloten ze hun vrijwilligerswerk naar een latere datum te verplaatsen. Concreet gingen de leerlingen op woensdag 12 maart voorlezen op verschillende locaties in de buurt van het Heilig Hartcollege. De voorleesmomenten vonden plaats in nachtverblijf van Nethedal aan de Werftsesteenweg, in het kinderdagverblijf De Witte Wolk op de Mechelsesteenweg, in de kleuterschool van het Heilig-Hartcollege, het woonzorgcentrum Berkenhof en de OKAN-klas in het Heilig-Hartcollege zelf.
“Dit moeten we meer doen”
De leerlingen moesten op voorhand een inschatting maken van hun doelpubliek en nadenken over de aanpak. Ze kregen hierbij ondersteuning van zowel hun leerkracht als de betrokken partijen. ‘Ik heb van de begeleiders uitsluitend positieve reacties ontvangen en ook de leerlingen zelf waren zeer tevreden over hun vrijwilligerswerk’ aldus hun leerkracht Nederlands. "Ik onthoud dat we zoveel mensen een plezier hebben kunnen doen met iets heel kleins. De moeilijkste stap was gewoon het durven engageren voor de gemeenschap, maar het was zeker een meerwaarde!" en ‘Dit moet worden verdergezet, een leuk en zinvol initiatief’ luidde het oordeel van de leerlingen.