Nieuws uit de regio
24-12-2024 - Schriek
"Buslijn 520 moet blijven"
Vanaf 6 januari zal De Lijn haar nieuwe dienstrooster toepassen waarbij lijn 520 Tremelo – Mechelen wordt afgeschaft. Vooral voor de regio rond Schriek is dat nadelig omdat er geen rechtstreekse verbinding is meer is met Mechelen. Op lijn 116 richting Aarschot wordt de capaciteit sterk verminderd wat ook tot ontevredenheid leidt. De nieuwe lijn 75 wordt wel positief onthaald om tot in Heist-centrum te geraken. Om deze problemen aan te kaarten voerden PVDA en ETA+ actie aan de bushalte aan de kerk van Schriek waar lijn 520 één van de laatste keren passeerde. Ook CD&V en SP.a waren aanwezig op de actie.
Hoe geraak je in Mechelen
“Met lijn 520 was je op 35 minuten vanuit Schriek in Mechelen” vertelt Senne Heremans (PVDA) “De eerste rit vertrok iets na 5 uur ’s morgens, zodat mensen met ‘de vroege’ om 6 u op hun werk stonden in Mechelen”. Als alternatief raadt De Lijn aan om bus 75 te nemen tot Heist en daar over te stappen naar Mechelen. Voor de overstap heb je 7 minuten de tijd, maar vandaag op onze actiedag was de bus al 10 minuten te laat. Een ander alternatief dat Google Maps suggereert is om in Heist de trein te nemen naar Berchem en zo naar Mechelen, te zot om los te lopen. In het algemeen moet er dringend meer geld komen voor het openbaar vervoer. Het kan toch niet dat kopers van een elektrische auto 5000 euro krijgen, terwijl buslijnen worden afgeschaft. 9 van de 10 reizigers met het openbaar vervoer doen dat omdat ze niet anders kunnen om zich te verplaatsen, niet voor hun plezier”.
Nog meer als sardientjes in de bus
“Ook richting Aarschot is de vermindering van buslijn 116 een slechte zaak”, vult Jan Baestaens aan. “In de gelede bussen die de jeugd van Zonderschot, Booischot en Pijpelheide naar school brengt in Aarschot zitten ze nu al als sardientjes op elkaar gepakt. Daar gaan ze nu de frequentie verminderen. Die kant van Heist blijft op die manier helemaal in de kou staan. Lokale gemeenten hebben via de Vervoersregio Mechelen nu meer zeggenschap in het vervoersplan. De opvolger van Jan Moons, die voor Heist in de Vervoersregio zetelde moet hard op tafel kloppen om de wijzigingen na de evaluatie deze zomer terug te draaien”.
Als de wegenwerken gedaan zijn…
“Ook vanuit Wiekevorst en Itegem dreigen er problemen” aldus Carina Lefebre, zelf chauffeur bij De Lijn. “Lijn 512 rijdt nu door Wiekevorstdorp richting Itegem, omwille van de werken aan de Herentalsesteenweg die alles samen nog 2 jaar zullen duren. Als die klaar zijn wordt terug het oude traject Pompoenstraat – Herentalsesteenweg hernomen zodat de mensen van Itegem en een deel van Wiekevorst weer in de kou staan”.
Met de trein naar Mechelen?
Naar alle waarschijnlijkheid wordt schepen Sebastiaan Mariën de nieuwe vertegenwoordiger in de Vervoersregio Mechelen. “De nieuwe buslijn 75 die Schriek met Heist-centrum verbindt is een goeie zaak. Maar anderzijds wil men dat Heist-op-den-Berg zich aansluit bij de regio Rivierenland, waarvan Mechelen het centrum is. Het is niet meer dan normaal dat men dan ook zorgt voor een goede verbinding met de Dijlestad.” Mariën pleit niet alleen voor een herziening van het busaanbod na de evaluatie deze zomer, maar wil ook een rechtstreekse trein van Heist naar Mechelen. “Dat kan perfect zonder extra sporen aan te leggen, mits een kleine omweg over Lier”, aldus de schepen.