Nieuws uit de regio

04-11-2018 - Heist-op-den-Berg

Raf en Veerle leerden rijst planten

De lokale 11.groep Heist-op-den-Berg lanceert de eerste weken van november verschillende acties om geld in te zamelen. Raf Mols en Veerle De Ryck uit Hallaar trokken 3 weken door Indonesië om te kijken wat er met het geld van 11.11.11 gebeurt.

“Indonesië is een verzameling van meer dan 1000 eilanden met Java, Bali en Sumatra als de meest bekende namen”, begint Veerle haar verhaal. “Het behoort tot de Ring of Fire, wat betekent dat het gebied heel gevoelig is voor aardbevingen en tsunami’s met een hele rits actieve vulkanen. Er is een groeiende middenklasse, maar vele mensen leven er ook nog in armoede”. Eén van de frappantste cultuurverschillen die ze ondervond,  is de ‘badkamer’: “Een Franse wc en een bak water met een emmertje of kommetje. Toiletpapier gebruiken ze niet. De toeristenhotels zijn wel ‘verwesterd’, maar in het binnenland ontmoetten we Indonesiërs die nog nooit een blanke hadden gezien en die voortdurend foto’s van ons namen. De winkels zijn er klein en de verpakkingen die ze aanbieden ook: Bij ons koop je suiker per kg of shampoo per 200 ml, ginder is dat in vele kleiner hoeveelheden. Zeker waar er geen toeristen komen, zijn de mensen bijzonder vriendelijk en  dragen een mooie klederdracht als ze zich opkleden”.

Eén van de projecten die 11.11.11 ondersteunt is het onderzoek naar nieuwe technieken in de rijstvelden door Rikolto (de nieuwe naam van Vredeseilanden). “Nu hebben ze 3 oogsten per jaar, maar er wordt geprobeerd om 4 keer per jaar rijst binnen te halen”.

Een ander project is Sawitwatch dat zich vooral toespitst op palmolieplantages. “Mensen worden geïntimideerd om hun gronden te verkopen aan de grote bedrijven. Arbeiders moeten aan zo’n hoog plukritme werken, dat ze vrouw en kinderen moeten inschakelen om hun quotum te halen. Anderen krijgen alleen maar dagcontracten. Sawiwatch levert o.m. juridische bijstand, bijvoorbeeld ook aan mensen die aan ’t werk zijn als er insecticide gespoten wordt en daardoor ziek worden”.

Walhi is een grote plaatselijke overkoepelende ngo waar in de loop der jaren toch rekening mee gehouden wordt door de politici en die ook op steun mag rekenen van 11.11.11. “Zij willen de plaatselijke bevolking hun eigenheid laten bewaren door te ageren tegen het massatoerisme en meer het ecotoerisme te promoten. Goudmijnen zijn zeer milieubelastend: Grote bedrijven krijgen toelating om een berg af te graven, waardoor veel landbouwgrond verdwijnt. Boeren moeten in de fabriek gaan werken of zijn vluchteling in eigen land. Mensen die opkomen voor hun rechten worden dikwijls beschouwd als criminelen. Dan is er een sterke organisatie als Walhi nodig om hun rechten te verdedigen.”.

In Heist wordt geld ingezameld door enkele Chiro’s die wenskaarten, stiften of chocola verkopen. In De Sporthal is er een verkoop van appels en aardappelen en ook bij enkele avondvoorstellingen in Zwaneberg zijn er inzamelingen.  Bijdragen kunnen gestort worden op de Heistse rekening van 11.11.11: BE28 3751 0298 8720. Op 7 november om 20 u brengen Raf en Veerle hun verhaal in zaal Velodroom in CC Zwaneberg, rijk geïllustreerd met foto’s. Toegang gratis.

Heytens

Op zoek naar het geknipte deco-idee? Welke stijl u ook verkiest, bij Heytens vindt u inspiratie bij de vleet. Kiezen uit het ruime aanbod stoffen en materialen, opmeten en laten plaatsen. Op naar een nieuw interieur?

lees meer

De Backer Haarden

Een huis is een plek waar u zich thuis moet kunnen voelen, een plek die gezelligheid moet uitstralen. Voor ons wordt een huis pas een thuis met de gezellige warmte van een haard.

lees meer

IG Beauty

Ben je op zoek naar een verzorging met zichtbaar resultaat en met producten van de hoogste kwaliteit? Dan kan je terecht bij IG Beauty! In de winkel vind je ook alle producten om thuis te gebruiken en leuke geschenken.

lees meer

Kovéra

Bij Kovéra vind je keukens, badkamers en kasten op maat en dat in alle mogelijke stijlen en materialen. Onder het motto 'klant is koning' wordt elk project gemaakt volgens de wensen, de smaak en ruimte van de klant.

lees meer

Speciale promoties Check het hier