Nieuws uit de regio
12-04-2019 - Heist-op-den-Berg
Zou er nu toch snel een fietspad komen op de N10?
CD&V nationaal koos Heist-op-den-Berg uit voor de voorstelling van hun mobiliteitsplan naar aanleiding van de komende verkiezingen. Als stunt maakten de kopstukken van de christen-democraten met o.a. voorzitter Wouter Beke, minister Koen Van den Heuvel, Servais Verherstraeten en verschillende lokale mandatarissen een fietstocht over de N10 van restaurant Iverans in Berlaar-Heikant naar De Kosmonaut in Heist-station.
De CD&V-ers konden aan de lijve ondervinden dat een fietstocht op de baan Lier-Aarschot op het grondgebied van Heist een bijzonder hachelijke onderneming is. Minister Koen Van den Heuvel erkent dat de doorlooptijd voor de aanleg van fietspaden te lang is. Daarom stelt hij voor om een FAST-team Fietspaden met uitgebreide bevoegdheden aan te stellen. Eén eindverantwoordelijke per provincie moet het aanspreekpunt worden voor de lokale besturen. Een verdriedubbeling (van 100 miljoen naar 300 miljoen) van het budget moet er voor zorgen dat er 3500 kilometer nieuwe fietspaden worden aangelegd de komende jaren. Dat zal niet alleen de fietsveiligheid ten goede komen, maar zal ook een gedeeltelijke oplossing zijn voor de files. Volgens een studie zou 10 % minder auto’s de files met 40 % doen afnemen. 25 % minder auto’s op de straat zou het fileprobleem helemaal doen verdwijnen. Als je weet dat de gemiddelde woon-werkafstand in Vlaanderen 19 km bedraagt en slechts 16 % van de mensen rijdt met de fiets naar het werk, dan is er nog veel progressiemarge.
Een probleem is dikwijls bij het begin of einde van een school wanneer de straat verandert in een chaotisch samenspel van auto’s, fietsers en voetgangers. Door de vicieuze cirkel brengen steeds meer ouders hun kinderen met de fiets naar school omwille van de verkeersdrukte en het gevaar. Het inrichten van ‘schoolstraten’ biedt hier een oplossing en zorgt bovendien voor een betere luchtkwaliteit. Andere maatregelen die CD&V voorstelt zijn o.a. conflictvrije kruispunten aanleggen met misschien fietsbruggen en/of -tunnels, asfalt te kiezen als voorkeur voor de ondergrond van het fietspad en versneld wegwerken van de ‘zwarte punten’.
Over wanneer de aanleg van een fietspad op de N10 zou komen, is er nog geen definitief uitsluitsel, ‘maar we doen ons best’.